Szakmaiság a digitális gyermekvédelemben – Mert nem mindegy, kikre bízzuk a gyermekeket!
A gyermekek nem választhatják meg, kik foglalkoznak velük. Mi igen.
Az elmúlt években megszaporodtak azok az előadók, trénerek, „szakértők”, akik gyermekekkel, szülőkkel, pedagógusokkal dolgoznak – anélkül, hogy megfelelő végzettséggel, gyakorlattal vagy szakmai hozzáértéssel, felelősséggel rendelkeznének.
Ez a tendencia – bármilyen jó szándék is vezérli – komoly kockázatokat hordoz: a digitális gyermekvédelem nem egy divatos trend, nem szabadidős hobbi. Ez hivatás.
Miért nem elég a jó szándék?
Egy érzékeny gyermek lelkéhez hozzányúlni képzettség és tapasztalat nélkül felelőtlenség. Látszólag „csak beszélgetés” zajlik – valójában azonban a mélyben különböző lelki folyamatok indulhatnak el, amelyek hatásait már nem követik nyomon. Sajnos gyakran már későn, derül ki, hogy baj történt.
Kik vagyunk mi, akik stabil szakmai alapokon állunk?
Én magam tízéves koromtól tudtam, hogy pedagógus leszek. 16 éves koromtól nevelési alapismereteket tanultam, 18 évesen kezdtem a pedagógus pályámat. Azóta:
- több ezer gyermekkel foglalkoztam,
- megszámlálhatatlan szülővel dolgoztam együtt,
- tréningeket, workshopokat, programokat vezettem,
- országos stratégiát irányítottam a digitális gyermekvédelem területén,
- a Harmonikus Nevelés keretében ma is elkötelezetten támogatom a családokat és pedagógusokat.
Mi történik most a terepen?
- Tréninget tartanak azok is, akik nem trénerek.
- Digitális gyermekvédelmi kérdésekben szólalnak meg végzettség nélküli előadók.
- Influencerek, „coachok”, „érzékenyítők” tartanak foglalkozásokat felügyelet, háttértámogatás nélkül.
Mindez nemcsak etikátlan, hanem veszélyes is. A gyermek nem eszköz, nem marketing-téma, nem önmegvalósítási terep. A gyermekek védelme az online térben – elköteleződés, hivatás.
Mit tehet egy szülő, pedagógus, intézményvezető?
Merjen kérdezni. Merjen utánajárni. Merjen nemet mondani.
Néhány kérdés, amelyet bátran feltehetünk, mielőtt valakit a gyermekhez engednénk.
- Milyen szakmai végzettséggel rendelkezik, amely megalapozza a munkáját gyerekekkel?
- Van tréneri, facilitátori vagy tanácsadói képesítése?
- Dolgozott valódi gyerekcsoporttal, fiatalokkal vagy szülőkkel, felnőttekkel – hosszabb távon?
- Van mögötte szakmai háttér, tapasztalat, tudás?
- Tisztában van azzal, hogy meddig terjed a kompetenciája – és hol van a határ?
- Van szupervíziós vagy szakmai támogatási háttere, ahol visszajelzést kaphat?
- Van lehetőség kérdezni, visszajelzést adni? - A valódi szakember partnerként kezeli a szülőket, pedagógusokat.
- Van referenciája hiteles személyektől, szervezetektől?
Ez nem bizalmatlanság – ez felelős magatartás.
A gyermekek nem választhatják meg, kik foglalkoznak velük. Mi igen.
Ha úgy érzi, ideje rendet tenni ebben a kérdésben, csatlakozzon hozzám, látogassa a honlapom, kövessen a közösségi oldalamon ossza meg a bejegyzéseimet, vegye igénybe a tréningjeimet, vagy kérjen egyéni konzultációt – ha valódi, megbízható támogatást keres.

